måndag 23 februari 2015

En händelserik dag.

Idag började skolan igen efter ett långt sportlov. Jag hade tandläkartid och fick åka ifrån en stund, inte så kul.

Roligare var det att börja i skolan igen, det är nog det bästa jag gjort att börja på Kävesta folkhögskola. Jag skulle vilja gå där många år. Idag hade vi silversmide på schemat. Men vi jobbar inte bara med silver utan kan använda oss av en massa andra material. Just nu jobbar jag med järn och ska göra ett halsband. 
Jag har sågat ut många små bitar och sedan sågat små hål i en del av dem. Sedan har jag värmt bitarna med en gasolbrännare och därefter smörjt på linolja som vi färgat med olika färger (jag har använt blå och vit färg) sedan värmer man igen. Jag blev faktiskt nöjd med resultatet för ovanlighetens skull. Jag gillar när det blir lite olika rostiga toner. Jag ska sedan försöka att nita fast bitarna på en silvertråd. Jag längtar så till imorgon då jag ska fortsätta.
Efter skolan åkte jag till blomsterlandet för att se om de fått hem potatisutsäde och ja va kul där låg det en hel massa olika sorter. Jag valde King Edward och Maria. Jag kunde inte låta bli att köpa en vacker blomma  att njuta av, som sedan kan planteras ut. Jag köpte en påse Nakenfröpmpa, det är en sort som jag aldrig har odlat förut. Man kan kan torka dess frön och använda som snacks. Spännande. Jag passade på att köpa lite snigelmedel för ekologisk odling. Det är bra att hålla dem i schack redan från början av säsongen. 

Idag kom det ett brev med frön som jag skickat efter ifrån Impecta också. Det var Djungelgurka, Växthusgurka, Honungsmelon och Cantalouemelon. Jag har köpt en odlingstunnel som jag ska sätta upp i vår för att kunna odla lite mer värmekrävande växter. Det ska bli intressant att se hur bra en sådan fungerar att odla i. Mer rapport om detta kommer längre fram.

Dagen avslutades på Kumla bibliotek där jag tittade på deras nya konstutställningar och läste en massa tidningar om konst och konsthantverk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar